TRIVELSFORLØB I INDSKOLINGEN V. GUNNILD BAK DE RIDDER
ONSDAG D. 4 JANUAR
AARHUS MUSIKSKOLE

På hjemmesiden flaskeposttilfremtiden.dk kan der læses mere om formen på forløbet samt forløbets værdigrundlag, pædagogiske NEST fundament, samt metoder og materialer.
Læs mere om workshoppen “At lære at være” her.
“Alt det vi ved, ligger lagret i vores hjerne, og fantasien er den fantastiske kraft, der forvandler informationer til stærke egenskaber og gode idéer.
Børn har en fantastisk evne til at kigge på ting fra en anden vinkel og udtrykke den enkle sandhed, som voksne nogle gange mister.
Børn leger og lærer, bliver glade, føler frihed. De bliver stimulerede, og hvis det tages alvorligt, så tror jeg, at kreativitet kan være med til at styrke børn til at blive bedre og klogere mennesker.
Anette Haugaard. En kreativ dagsorden
Oplægsholdere: Gunnild Bak de Ridder & Flaskepost fra Fremtiden undervisere
Workshopbeskrivelse:
Både Favrskov og Aarhus Musikskole er inspireret af det pædagogiske partitur NEST og de inkluderende og trivselsfremmende aspekter der ligger i dette.
Begge Musikskoler bag på dette grundlag udviklet koncepter, som varetages af Teams i Musikskolen, som trivselsunderstøttende tilbud til de kommunale folkeskoler
Projekt: Flaskepost fra Fremtiden
At lære at være er en trivselsworkshop på Aarhus Musikskole til dagtilbud storbørnsgrupper, indskolingen, samt specialklasser på samme klassetrin og mellemtrin. Workshoppen skal fremme fællesskab, sammenhold og gensidig forståelse og omsorg i klassen. Med fortællingen som ramme og musikken som fælles inkluderende sprog, undersøger vi, hvad det vil sige, at forstå hinandens følelser og at hjælpe hinanden.
Workshoppen folder sig ud omkring den magiske fortællingen Flaskepost til fremtiden om to børn, der sidder på isen på et endeløst hav. De har glemt alting, – både hvor de kommer fra og endda hvad de hedder. Derfor sender de en flaskepost med et råb om hjælp. Vi samler flaskeposten op og begiver os ud på en fælles mission om at hjælpe de to børn og forstå, hvad de har brug for.
Forløbet strækker sig over 5 uger og henvender sig til 0. – 2. klasse samt specialklasser på samme klassetrin. Forløbet er struktureret over FLASKEPOST TIL FREMTIDEN, som er en fortælling om at bede om hjælp og at hjælpe. Fortællingen åbnes som en mission: Børnene i klassen modtager en flaskepost fra to børn som er blevet væk. Målet er nu at klassen hjælper de to børn på en rejse fra mørket til lyset, hvor de støder på grundtematikker i livet og de følelser svære situationer kan igangsætte. Klassen møder følelserne sammen med de to børn. Vi mærker og er undersøgende på følelserne sammen og hjælper de to børn til at gøre dem til deres venner, som får de to børn til at række ud til hinanden og sammen finde vej til et godt sted at være. Metoder og materialer er udvalgt og udviklet på tværs af pædagogiske, æstetiske, fagfaglige og terapeutiske fagligheder med fokus på at skabe sanselige indgange og adgange og for alle børn til at bidrage og interagere som hjælpende med fokus på at skabe sammenhængskraft.
Formålet med projektet “Flaskepost fra Fremtiden”:
En fortællings-baseret struktur til fasilitering af børn og unges samskabelse og samproduktion på tværs af kunstarter, samt kulturreelle og sociale grupperinger. Vores globale kulturarv er afsæt for en kreativ fortolknings-, refleksions og dannelses rejse. Rejsens formål er at opnå større indsigt i os selv, hinanden og verden omkring os.
- større forståelse for egne og andres kulturelle rødder og traditioner.
- at erfare, hvordan vi globalt bruger musik og kultur til at skabe trivsel mellem mennesker og til at håndtere og udtrykke svære livstematikker.
- at opnå en oplevelse af at mestre noget nyt og anderledes, som afsæt for at kunne navigere i komplekse udfordringer.
På tværs af tid og sted
Fortælling, musik og materialer henter inspiration på tværs af kulturer, århundreder og stilarter.
Projektet er herved interkulturelt: Det afspejler den globale virkelighed, vi lever i, hvor vi skaber os selv i et samspil med mennesker og kulturer, i en dialog med vores fortid, nutid og det fremtidige potentiale. Det er samtidigt trans-kulturelt ved at arbejde med det alment menneskelige.