KLASSERUMSLEDELSE I MUSIKFAGET V. PER ØSTERGÅRD MORTENSEN
MANDAG D. 6 JANUAR & TIRSDAG D. 7 JANUAR
STRUER MUSIKSKOLE & IKAST-BRANDE MUSIKSKOLE

Klasserumsledelse i musikfaget v. Per Østergård Mortensen
Hvad er god klasserumsledelse og hvordan praktiseres det?
Hvordan lykkes man med at skabe et godt læringsrum i musikundervisningen?
Musikundervisningen i skolen udfordres af forskellige faktorer. Det være sig: mange elever i klassen, store krav til elevers samarbejdsevne, stort behov for veludviklede skolemæssige færdigheder hos eleverne (eksekutive funktioner), udfordrende elevgrupper, få ugentlige timer, musiklæreren som ”ugens gæst”, osv…
Denne workshop tager udgangspunkt i musikundervisningen i grundskolen (1.-6.klasse) og har til formål at inspirere og ruste deltagerne til at blive bedre til at praktisere god klasserumsledelse med det formål at skabe et godt læringsrum i musikundervisningen – herunder bl.a.: relationer, struktur, organisering af undervisningen, målstyring, flow, motivation, opbygning af timen, redskaber til at ”styre” klassen, løsning af problemer med elever som er svære ”at få med i undervisningen”, osv…
Der vil være masser af praksis med mange gode og sjove musikaktiviteter til værktøjskassen, som hitter i alle klasser og som understøtter arbejdet med den gode klasserumsledelse.
Man kan sagtens være med i workshoppen, selvom man underviser i andre af kulturskolefagene – nogle af tingene er mere generelle og det vil under alle omstændigheder blive en lærerig og sjov dag med masser af musikaktivitet.
Workshoppen udbydes af Per Østergård Mortensen, som er aktiv musiker og STOMP-instruktør og har undervist i musik siden 1996 i folkeskolen, på musikskole, privatskole og efterskole. Er læreruddannet med musik som linjefag og har efteruddannelse i SDS/sammenspil fra Center for Rytmisk Musik og Bevægelse, PD i Musik fra DPU og Sang -og Musikvejlederuddannelse fra Sangens Hus. Har været musiklærer på Ringkøbing Skole siden 2005.