MOTIVATION OG UDVIKLING V. JEPPE FRUENSGAARD

FREDAG D. 3 JANUAR, MANDAG D. 6 JANUAR & TIRSDAG D. 7 JANUAR

AARHUS MUSIKSKOLE, SKANDERBORG KULTURSKOLE & RANDERS MUSIKSKOLE

Kort om Jeppe Fruensgaard:

Jeppe er 47 år og bor i Silkeborg sammen med sin familie på 7 og en hund.

Han er til dagligt Talentudviklingschef ved EliteSilkeborg, laver bestyrelsesarbejde, er oplægholder og klummeskribent og ejer af Mentor4Sport. Herudover er Jeppe tidligere proffessionel håndboldspiller (venstre fløj) ved Lemvig Håndhold, Dronninglund, Ikast-Bording, AGF, Århus GF, Voel og Bjerringbro-Silkeborg.

Jeppe er idrætsuddanet på Aarhus Universitet og skriver netop nu masteropgave i ledelses- og organistaionsudvikling ved DPU med arbejdstitlen: “Hvordan man hjælper Unge – Mod Deres Vilje!”. Jeg er meget optaget af børn og unges forudsætninger for at lykkes i livet. Her ser han trivsel, mening og motivation som grundelementer for dette.

Motivation og udvikling

V. Jeppe Fruensgaard

Motivation

Hvor kan sporten og kulturfagene lærer af hinanden?

I et samfund præget af en præstations- og perfekthedskultur, hvor bl.a. socialemedier skaber diskurs og kultur i samfundet, kan det være svært at skelne indre(intrinciske) og ydre (ekstrinciske) motivationsfaktorer. For unge (generation Z primært) er grænsen også flydende og omhandler ikke bare hvad de her og nu har lyst til men også skabelselsen af både kollektiv og individuel identitet. Når målet er udvikling eller udlevelse af potentiale hos unge skal vi være meget opmærksomme på hvordan motivation opstår og ikke mindst fastholdes. Her bliver begreber som trivsel og mening måske mere aktuelle end den traditionelle forståelse af motivation.

Det er ikke som underviser, instruktør eller lærer muligt at skabe motivation hos en elev. Meget tyder dog på at ved at understøtte trivsel og understøtte den unges opfattelse af mening kan motivation opstå.

Workshoppen tager udgangspunkt i hvordan man behovsstøtter for at sikre trivsel, motivation og mening.

Dertil vil vi kigge på forskellige greb ift. at sikre motivation for langsigtede mål. Samt forskellige typer af “elever” der kræver forskellig tilgang til denne ”behovsstøtte”

Der vil være mange referencer til sportens verden samt en forhåbentlig spændende dialog om hvordan der kan trækkes paralleller og hvor der bør sondres.

DAGSPROGRAM

  • Præsentation
  • Motivation generelt
  • Motivation i sporten
  • Ligheder, paralleller og sondringer til kulturen.
  • Motivation, målsætning og det lange seje træk.
  • Motivation og Mening – Generation Z og jagten på mening.
  • Faldgrupper i arbejdet med motivation og udvikling.
  • Take Home afrunding