LEKTIONSOPBYGNING OG FORLØBSDESIGN

V. GUNNILD BAK DE RIDDER

TIRSDAG D. 6 JANUAR & ONSDAG D. 7 JANUAR

PÅ AARHUS MUSIKSKOLE

Om workshopafholderen Gunnild de Ridder

Jeg er udviklingskonsulent på Aarhus Musikskole med mere end 25 års erfaring som ideudvikler, fundraiser og projektleder for tværkunstneriske og inkluderende projekter – lokalt, regionalt, nationalt og internationalt.

Mine erfaringer ligger især i at navigere i komplekse processer og skabe rammer for kreative, samskabende partnerskaber, hvor kunst, læring og trivsel vægtes lige højt.

Som fagligt fundament har jeg en cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet, suppleret med efteruddannelse i kunstpædagogiske metoder, projektledelse, design thinking-processer med borgerinvolvering, samt udvikling af innovative læringsdesigns.

Jeg har desuden haft ansvar for strategisk projektledelse af læringskoncepter som Et hav af følelser/Flaskeposttilfremtiden.dk og Sangskattekisten.dk.

Denne kursusdag trækker på min samlede erfaring med at omsætte teori og strategisk tænkning til konkrete, brugbare metoder i praksis.

LEKTIONSOPBYGNING OG FORLØBSDESIGN

Workshopholder: Gunnild Bak de Ridder

BEMÆRK: MAX 15 PÅ HOLDET

Beskrivelse af workshop:

I en kompleks og travl hverdag er der mere end nogensinde brug for tydelige og trygge rammer i undervisningen. Klare rammer giver ikke kun overskuelighed, men skaber også det bedste afsæt for kreativitet og kunstnerisk medskabelse.

Denne kursusdag giver dig redskaber til at skabe struktur, overblik og medinddragelse, så både elever, forældre og samarbejdspartnere kan følge med og bidrage aktivt.

Formål
Målet er at styrke din evne til at tilrettelægge trygge og gennemsigtige undervisningsforløb, hvor alle forstår hvad, hvorfor, hvordan og hvem i de skridt, der tages. Dermed skabes et fælles grundlag for dialog, samskabelse og trivsel.

Indhold
Dagen indledes med eksempler på best practice, tips og konkrete værktøjer til lektionsopbygning og forløbsdesign. Her får du inspiration til, hvordan visuelle hjælpemidler og enkle strukturer kan skabe og tydeliggøre retning.

Herefter arbejder vi med jeres egne forløb. Jeg faciliterer processen trin for trin, med fokus på sparring og videndeling på tværs af jer.
Undervejs arbejder vi med, hvordan vi kan kommunikere både hvad der skal ske, men også de vigtigste bagvedliggende antagelser, ønsker og forventninger – på en måde, der er let overskuelig og forståelig for alle involverede.

Kursusdagen er særlig relevant for dig, der arbejder med:

  • holdundervisning i alle former
  • grupper, hvor der indgår børn med diagnoser og behov for særlig struktur og tryghed
  • co-teaching med pædagoger, lærere eller kollegaer

Vi strukturerer og visualiserer undervisningsforløb på flere måder og diskuterer, hvilke metoder der fungerer bedst i forskellige sammenhænge.
Redskaberne spænder fra brætspilsmodeller, brugerrejser og storytelling til taktile teksturpartiturer.

Det er alle fysiske værktøjer, som efterfølgende kan digitaliseres med henblik på at arbejde videre på computeren og at kunne dele.

Udbytte
Formålet er at styrke samstemning og sammenhængskraft gennem visuelle oversigter, der gør det nemt hele tiden at kunne vende tilbage til:

  • hvor vi har været
  • hvor vi er
  • hvor vi er på vej hen

Du medbringer selv indhold at arbejde med – det kan være en enkelt lektion, en årsplan, et kortere forløb, en workshopdag eller fx et forløb frem mod en koncert.

Vi drøfter fordele og ulemper ved forskellige valg og tilgange og ser på, hvordan man kan balancere struktur og fleksibilitet. Målet er nemlig, at tydelige planer og visuelle overblik ikke skal fastlåse – men frigive energi til improvisation, samskabelse og nærvær i undervisningen.

Inden jul modtager du mit eget forløbsdesign for workshoppen i din mailbakke. 😊